« Fotografie to nasze w… | Strona domowa | Katalogi reklamowe on… »

Kolory i jak je komponować

Każdy kto ma chociaż odrobinę wspólnego ze sztuką wie jak ważne są odpowiednio dobrane kolory. W pracy grafika jest to szczególnie ważne. Wykorzystując nawet najprostsze zestawienia kolorów (dobrze nam znany cmyk), możemy podkreślić szczegóły dzięki kontrastom. Tworząc grafikę, która następnie ma być wydrukowana musimy myśleć jaki będzie efekt końcowy.

Nie wystarczy znajomość podstawowych zasad i barw. Musimy wiedzieć jak zachowują się na papierze i jak wyglądają mieszane ze sobą. Pozwoli nam to przewidzieć efekt końcowy już po wydrukowany. Tylko właściwie co to jest cmyk? Są to podstawowe kolory farb drukarskich. Już sama nazwa mówi nam o jakie konkretnie barwy chodzi. Cmyk czyli: C- cyjan M: magenta, Y: żółty K: czarny. Tylko właściwe skąd te K? Dlaczego nie CZ? Bo cmyk brzmi lepiej niż cmycz lub cmyb? Już spieszę z wyjaśnieniami. W języku angielskim czarny określany jest jako black lub po prostu key colour. I własnie stąd wzięła się ostatnia litera naszego skrótu.

Farby cmyk to właściwie substancje barwiące przepuszczające światło. Czyli inaczej dobrze nam znane barwniki. Finalny kolor jest uzyskiwany przez mieszanie barw w ściśle określonych proporcjach. Dzięki temu uzyskujemy unikatowe odcienie.

Przed stworzeniem jakichkolwiek, pierwszych projektów przeznaczonych do wydruku, warto pogłębić swoją wiedzę. Na rynku jest dostępnych wiele książek i opracowań omawiających tematykę wydruków opartych na metodzie cmyk. Pozwoli to na tworzenie projektów o wysokiej jakości, które są przyjazne w odbiorze. A przecież chyba o to właśnie chodzi.

Brak komentarzy

(pole opcjonalne)
(pole opcjonalne)

Moderacja komentarzy w tym serwisie jest aktywna. To oznacza, że twój komentarz nie będzie widoczny na stronie dopóki nie zostanie zaakceptowany przez redaktora.

Zapamiętać informacje o tobie?
Uwaga: Wszystkie znaczniki HTML poza <b> i <i> zostaną usunięte z twojego komentarza. Możesz dodawać linki wpisując po prostu adres URL lub e-mail.