« Nowoczesne zawieszki … | Strona domowa | Projektowanie wizytów… »

Zasady projektowania plakatu

Plakaty reklamowe dysponują niezwykle dużym potencjałem i mogą być doskonałym sposobem na promocję danej firmy, marki, produktu lub usługi. Ich niewątpliwą zaletą jest to, iż są umieszczane na ścianach, drzwiach i murach, co w w praktyce oznacza, iż nie mogą być wyrzucone lub wyłączone. Jednak mogą zostać niezauważone lub zignorowane - i tak się dzieje w przypadku, gdy nie dysponują ciekawym i intrygującym przekazem. Historia pokazuje, iż dobrze zaprojektowany plakat potrafi niesamowicie oddziaływać na odbiorców i zapaść im w pamięć na długi okres. Stykając się na co dzień z różnymi formami projektów graficznych mogę z całą pewnością stwierdzić, iż projektowanie graficzne plakatów nie jest proste, gdyż podstawowy wymóg, jaki jest im stawiany, to przebicie się do świadomości odbiorców w ciągu zaledwie kilku sekund. Jednak jest to możliwe - wystarczy go zaprojektować w zgodzie z pewnymi regułami.

Niezwykłe właściwości plakatu są coraz częściej wykorzystywane przez profesjonalne reklamy, które tworzą z nich jeden z podstawowych elementów promocyjnych danej firmy bądź marki. Jednak z mojego doświadczenia wynika, iż plakat ma szansę na osiągnięcie sukcesu tylko wtedy, gdy zainteresuje i zaintryguje potencjalnego odbiorcę. W celu osiągnięcia takiego skutku należy w jego projektowaniu kierować się kilkoma zasadami.

Projektując plakaty na potrzeby reklamy lub promocji staram się tworzyć je w ramach pewnych przyjętych standardów, do których zalicza się:

prostota kompozycji oraz przekazu (minimalna ilość słów oraz elementów graficznych stanowi o sile plakatu),

zastosowanie kontrastu (zestawienie kontrastowych barw i elementów sprzyja zapamiętywaniu treści),

- posługiwanie się siłą sugestii (dobry plakat nie jest nośnikiem treści, ale idei),

wysoka estetyka (dobre plakaty są małymi dziełami sztuki), - mocny przekaz (odbiorca powinien zapoznać się z daną treścią w ciągu zaledwie kilku sekund),

zachęcenie do poznania szczegółów (plakat reklamowy nie może być przeładowany treścią, ale może zawierać sugestie zachęcające do sięgnięcia po konkretne informacje).

Największymi błędami w projektowaniu plakatów reklamowych jest umieszczanie na nich nadmiaru treści, stosowanie pastelowych barw, używanie zbyt małej i niewyraźnej czcionki oraz tworzenie ich na podstawie ulotek bądź folderów. Zawsze powtarzam, iż plakat reklamowy to niezwykły element projektowania graficznego, który jednak musi spełnić pewne warunki, gdyż tylko wtedy będzie naprawdę skuteczny.

Brak komentarzy

(pole opcjonalne)
(pole opcjonalne)

Moderacja komentarzy w tym serwisie jest aktywna. To oznacza, że twój komentarz nie będzie widoczny na stronie dopóki nie zostanie zaakceptowany przez redaktora.

Zapamiętać informacje o tobie?
Uwaga: Wszystkie znaczniki HTML poza <b> i <i> zostaną usunięte z twojego komentarza. Możesz dodawać linki wpisując po prostu adres URL lub e-mail.